1. LATAR BELAKANG HRPB
Sejarah Hospital Raja Permaisuri Bainun bermula pada tahun
1891 sebagai Hospital Daerah dengan dikenali sebagai Hospital Ipoh dengan
kapisiti sebanyak 50 buah katil sahaja. Kemudian, Hospital ini dinaiktarafkan
sebagai Hospital Negeri pada tahun 1942. Bangunan utama 8 tingkat siap dibina
pada tahun 1980. Pembangunan lain termasuk Kompleks Klinik Pakar (tahun 1992)
dan Kompleks Rawatan Harian (tahun 2005). Pada Khamis, 12 Jun 2008, nama
hospital telah ditukar daripada Hospital Ipoh ke Hospital Raja Permaisuri
Bainun.
Terkini hospital ini merupakan hospital
Kementerian Kesihatan Malaysia yang ketiga terbesar selepas Hospital Kuala
Lumpur dan Hospital Pulau Pinang dengan kapasiti 990 buah katil, 16 dewan
bedah, 16 katil unit rawatan rapi dewasa, 8 katil unit rawatan jantung, 17
katil unit rawatan rapi kanak-kanak (PICU) dan 20 katil unit rawatan neonatal.
Hospital ini menyediakan perkhidmatan kepakaran dalam semua bidang kepakaran asas dan juga sub kepakaran seperti nefrologi, perubatan respiratori, hematologi, bedah neuro, pembedahan plastik, dan pediatrik surgeri. Perkhidmatan pengimejan dilengkapkan dengan peralatan MRI CT scan dan mesin mammography.
Hospital Raja Permaisuri Bainun ini juga berfungsi sebagai hospital latihan untuk penuntut perubatan, pelatih jururawat dan anggota kesihatan bersekutu dari institut pengajian tinggi awam dan swasta. Hospital ini juga merupakan hospital latihan untuk doktor siswazah.Bagi aspek pencapaian kualiti, Hospital ini telah menerima anugerah sijil MS ISO 9001 pada tahun 2005 dan sijil akreditasi hospital pada tahun 2006. Hospital ini juga telah diberi status hospital rakan bayi sejak tahun 1996.
2. VISI & MISI
VISI
Ke arah
memodenkan pentadbiran HRPB dengan teknologi ICT yang terkini dan
melahirkan warga hospital yang membudayakan ICT untuk memberikan
perkhidmatan yang berkualiti, cepat dan cekap.
MISI
Menyediakan
kemudahan infrastruktur dan infrostruktur yang bertaraf nasional seiring dengan
perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi terkini bagi menjamin sistem
perkhidmatan sentiasa boleh dicapai setiap masa dan di mana-mana secara online.
3. SLOGAN
Ke Arah Warga Hospital Yang
Membudayakan ICT.
4. OBJEKTIF UMUM
Menyediakan perkhidmatan ICT yang
cekap kepada semua jabatan dan unit bagi meningkatkan kualiti operasi harian
HRPB.
5. LOGO
6. CARTA ORGANISASI
No comments:
Post a Comment